Vraag jij je ook wel eens af waarom iemand een bepaalde vraag stelt ? En vind je het ook geruststellend als de vraagsteller spontaan toelicht hoe die vraag bij hem of haar is opgekomen ? Dit maakt communicatie transparanter. Zo gaat het ook op het werk met communicatie over nieuwe streefcijfers, de strategie om een cijfer te halen, de samenstelling van een team dat wordt gewijzigd…. Het “waarom uitleggen” heeft een grote impact. We bekijken hier even de voordelen van transparante communicatie voor leidinggevenden.

Waarom is het “waarom” zo belangrijk ?

Als we onze medewerkers informeren over het “waarom” dan ontstaat er wederzijds begrip en lijken beslissingen niet op blinde willekeur. Uiteraard zal de uitleg van het “waarom” genuanceerd of uitgediept dienen te worden volgens de verantwoordelijkheid en de specialisatie van de medewerkers. Het is van belang om iedereen het “waarom” toe te lichten, al was het alleen maar al om de betrokkenheid bij de organisatie te verzekeren.

Transparantie

“Waarom doen we dit ?” leidt tot een transparante cultuur binnen de onderneming. Het zet werknemers aan tot meedenken met de onderneming en zorgt voor meer engagement. Uiteraard wenst niet iedereen mee te denken, maar alvast wordt wie zich ertoe geroepen voelt er voor uitgenodigd.

Betrokkenheid en feedback

Waarom is meedenken dan zo belangrijk ? Soms kamperen de beste ideeën ergens op de werkvloer. Ze krijgen geen gehoor omdat ze zich niet betrokken voelen. Er wordt niet naar hen geluisterd en ze kunnen zich ook niet bewust zijn van een probleem zonder informatie. Door het “waarom” te bespreken en open te staan voor feedback zet je de deur open voor nieuwe ideeën.

Veiligheid

Weten “waarom”, schept een sfeer van vertrouwen. Mensen gaan niet wild speculeren om zo zelf een invulling te geven aan holle ruimten binnen hun informatie over de onderneming.

Duidelijkheid

Een toelichting van het “waarom” van wijzigingen biedt niet alleen veiligheid, maar ook duidelijkheid. Nieuwe afspraken kunnen gemaakt worden waarbij iedereen zijn bekommernis kan uiten. En goede afspraken maken goede vrienden.

Wat zijn nu onze saboteurs om collega’s, managers, teamleden, werknemers niet in te lichten over het “waarom” ?

  • Tijdsdruk

Vaak zetten we onszelf zoveel druk op de ketel zodat we te weinig waarde hechten aan dit soort gesprekken. In leiderschapsopleidingen van Leadership Trust * is het een typische valkuil voor een leidinggevende en een groep om onmiddellijk volledig op te gaan in de actie. Onder tijdsdruk wordt geen of te weinig tijd genomen om aan het team uit te leggen wat nu precies het doel is. Vervolgens wordt de vraag overgeslagen of iedereen het doel begrepen heeft en of iemand een goed idee heeft. Er wordt soms te snel verondersteld dat medewerkers het wel snappen of geen behoefte hebben aan het “waarom” .

Het is verleidelijk om onder tijdsdruk zo snel mogelijk met te taak aan de slag te gaan. Dit gaat jammer genoeg ten koste van fantastische ideeën die onbenut blijven en een falend engagement doordat medewerkers afhaken als ze zich niet betrokken voelen.

  • Angst/Wantrouwen

Soms wordt het “waarom” niet gecommuniceerd om werknemers niet ongerust te maken. Het credo “geen nieuws, is goed nieuws” gaat hier niet op.

Van zodra er wijzigingen op til zijn binnen een organisatie creëert dit vragen en onrust bij mensen. Het “waarom” verzwijgen zorgt hier alleen maar voor valse speculaties en doet de roddelmolen op volle toeren draaien.

Het hoeft geen uitleg dat dit ten koste gaat van de werksfeer en het resultaat.

“Waarom doen we dit ?” verdient dus zeker een mooi plaatje net na de “Mission statement” om het “waarom” uit te leggen.

 Geef jezelf de tijd om het “waarom” weloverwogen toe te lichten aan medewerkers, teams, collega’s en management

 Betrouwbare informatie sluit speculatie uit en creëert vertrouwen en veiligheid

Wil je meer weten over leiderschap, communicatie en authenticiteit? 

Ja, stuur me gratis leiderschapstips.

Ja, ik wil meer weten over de Start2BU-workshops.