Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen – waarom dit belangrijk is
Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen bevordert effectieve communicatie. Je wordt eerder gehoord en begrepen.
Wanneer ik leidinggevenden in organisaties vraag wat zij het moeilijkst vinden aan het leiden van de organisatie en mensen, dan komt het vaak neer op “communicatie”. Daarom wil ik hier graag enkele ideeën delen over het belang van je bewust te worden van je persoonlijke communicatiestijl.
Communicatie is een zeer ruim begrip en het dekt o.a. doelstellingen en strategie communiceren, transparantie, mensen aanspreken en beïnvloeden, anderen overtuigen, onderhandelen, meningen uiten enz. Kortom het gaat om het verzenden en ontvangen van informatie op eender welke manier.
Een grote uitdaging voor leidinggevenden is de boodschap zodanig communiceren dat ze door de ontvanger precies wordt ontvangen zoals ze bedoeld werd. En daar loopt het vaak fout.
Wat kan een leider doen om zijn/haar communicatievaardigheden te verbeteren ?
De eerste stap is om onze persoonlijke communicatiestijl te begrijpen.
Dit betekent niet noodzakelijk dat het onze natuurlijke stijl is. Het kan een aangepaste communicatiestijl zijn, een stijl die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld op basis van een veelvoud aan ervaringen. Wat ik écht bedoel met het begrijpen van je eigen communicatiestijl is begrijpen hoe je onbewust dagelijks communiceert, op het werk bijvoorbeeld.
En de reden waarom ik zeg ‘op het werk’ is omdat je communicatiestijl daar anders kan zijn dan in je privéleven.
Wat is het nut van je communicatiestijl begrijpen ?
Eerst moet je je communicatiestijl zelf begrijpen, voordat je jouw communicatiestijl bewust kan aanpassen aan de stijl en behoeften van de luisteraar. Wanneer je een boodschap communiceert, dan dien je die te brengen op zo een manier dat die afgestemd is op én gewaardeerd wordt door de ontvanger. Je dient je boodschap te kunnen aanpassen aan de ontvanger zodat, wàt je zegt ook juist begrepen wordt.
Wat is het voordeel voor jou ?
Het grote voordeel van gehoord en begrepen te worden is dat het om communicatie met impact gaat.
Om een heel extreem voorbeeld te geven : stel je voor dat je aan een peuter op een heel technische manier uitlegt waarom de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen. Zal de boodschap begrepen worden ?
Stel je voor dat je aan je personeel de doelstellingen voor volgend jaar uitlegt zoals je met een peuter praat ? Het zou in ieder geval een leuke bedoening zijn en ze zullen zich gelijk ook afvragen of je iets bijzonder hebt gegeten of gedronken.
Het is heel eenvoudig, maar niet gemakkelijk. Al wat je dient te doen is jouw communicatiestijl aan te passen aan de interesses en werkstijlen van mensen om gehoord en begrepen te worden.
Hoe ontwikkelt een persoonlijke communicatiestijl zich ?
- Wat we normaal vinden is wat we geleerd hebben in de eerste communicatiecultuur waarin we zijn opgegroeid, vaak ons gezin van herkomst. Als luid praten heel gewoon was, dan vinden we het wellicht heel normaal om luid te praten. Misschien was er geen ruimte voor het uiten van emoties of namen emoties net veel plaats in. Mogelijks werden successen gevierd of als vanzelfsprekend beschouwd. De communicatie kan impliciet geweest zijn, waardoor je steeds tussen de regels moest lezen. In sommige communicatie (familie) culturen is er -teveel- ruimte voor conflicten of wordt het ten allen tijde vermeden.
- Onze stijl wordt ook beïnvloed door onderwijs, de school waar we heen gingen, de vrienden waarmee we speelden….
- Wanneer we beginnen te werken in onze eerste job, dan worden we beïnvloed door de communicatiecultuur van onze eerste werkgever. En als we als zelfstandige aan de slag gaan, dan worden we beïnvloed door de communicatiecultuur van de sector waarin we werken.
- Kortom, onze communicatiestijl wordt sterk beïnvloed door externe factoren en wordt geïnternaliseerd als onze persoonlijke communicatiestijl.
Wat wij in communicatie vanzelfsprekend vinden is niet noodzakelijk wat anderen als normaal ervaren.
En dat is precies waarom communicatie zo complex is. We hebben allemaal verschillende stijlen en als we een boodschap willen overbrengen is het nodig om onze stijl aan de ontvanger van de informatie aan te passen.
“Leading other people is to win the hearts and minds of people to achieve a common goal” is de definitie van the Leadership Trust. Communicatie is hiervan een integraal onderdeel.
Om dit te doen is het belangrijk dat we onszelf beter begrijpen om flexibel te zijn in onze communicatiestijl.