CASE: Hoe kan je beter grenzen stellen (en minder gefrustreerd geraken)?
Hoe kan je in een werkomgeving beter je grenzen stellen: dat moet dé vraag zijn die het vaakst terugkomt in de Start2BU-workshops. Ook Sara, een dertiger die haar eigen zaak twee jaar geleden oprichtte, ervoer dat ze betere professionele grenzen moest stellen.
“In mijn eerste startjaren is financieel overleven het allerbelangrijkste. Daardoor neem ik veel werk aan, staat een goede service hoog aangeschreven, maar is de prijs ook lager dan die hoort te zijn. Hoe langer hoe meer bots ik op frustraties. Vooral rond de prijszetting voor klanten, maar ook rond afspraken met partners. Bij samenwerkingen voel ik dat ik te weinig op mijn strepen sta en daardoor mensen over me heen lopen. Ik heb het gevoel dat ik mezelf beter moet beschermen en best wat assertiever uit de hoek kom. Maar hoe doe ik dat?”, vertelde ze me bij het intakegesprek.
Duidelijke afspraken maken
In de workshop Beter samenwerken met lastige mensen wordt duidelijk dat Sara een echte People-Pleaser is, zoals nog velen. People-Pleasers zijn echte teamspelers, die anderen een plezier willen doen en helpen. Hun valkuilen kunnen zijn dat ze niet genoeg opkomen voor hun mening en niet altijd concrete grenzen stellen.
Via communicatiespellen tijdens de workshop beseft Sara dat goede, duidelijke afspraken maken van in het begin belangrijk is. Ze weet nu hoe ze daar concreet naartoe kan werken.
“Ik leerde veel uit de workshop. Niet enkel hoe iedereen een andere werkstijl heeft en wat mijn valkuilen zijn. Ook hoe ik daar mee om kan gaan zodat ik kan anticiperen op toekomstige situaties. De workshop ging heel concreet dieper in op het probleem.”
Concrete visie
“Een van de dingen die ik nu toepas, is dat ik een overeenkomst opmaak met partners. Zo wordt duidelijk wat we exact van elkaar verwachten. Niet enkel financieel of zakelijk, maar ook een gedrags- en verwachtingspatroon. Ik hou bijvoorbeeld van een open en transparante communicatie, en dat staat dan ook in de overeenkomst. Ik heb het gevoel dat ik me nu beter kan wapenen en beschermen door goede afspraken. Nu ik beter grenzen stel, zijn partners en klanten daar eigenlijk ook voor te vinden.”
Duidelijkere grenzen stellen werpt zijn vruchten af voor Sara.
Wil je meer weten over leiderschap, communicatie en authenticiteit?