Aanpassingsvermogen als leiderschapskwaliteit
Dagelijks zien we het op het nieuws, leiders die niet adequaat reageren op de emoties van mensen door een gebrek aan aanpassingsvermogen. Uiteraard hebben leiders het druk en hebben ze voortdurend moeilijke zaken om het hoofd. Ze staan meestal voor belangrijke beslissingen en dienen hun aandacht te spreiden over meerdere zaken tegelijk. Toch onderschatten ze vaak hoe ze door de kritische massa worden waargenomen. Ze worden voortdurend geobserveerd. En nu nog meer dan ooit in de wereld van sociale media.
Als je stout bent krijg je twitter over je heen.
En het gaat niet alleen over jou als leider, maar over de hele organisatie. Denk maar eens terug aan wat er gebeurde met United Airlines enkele maanden geleden, toen een passagier onvrijwillig uit een vliegtuig werd gezet dat overboekt was. Het nieuws verspreidde zich als vuur en riep sterke emoties op bij mensen. De manier waarop een leider dan communiceert is van het hoogste belang.
Nu lijkt het quasi onmogelijk voor een leider om alle vaardigheden te bezitten om op de beste manier om te gaan met elke situatie. Ik suggereer dan ook niet dat elke leider al die eigenschappen zou kunnen en moeten ontwikkelen, maar wat elke leider wel kan doen is zelfbewuster te worden van eigen gedrag, communicatiestijl en denkstijl.
In een ideale wereld zou elke leider kunnen
- sturing geven, duidelijk communiceren, grenzen stellen, een veilige omgeving creëren
- een team aanmoedigen, hulp bieden waar nodig, mensen erkennen voor goed werk en zorg dragen voor werknemers
- rationeel denken over situaties, mensen advies geven
- openstaan voor andere meningen, negotiëren en compromissen vinden
- oprechte emoties tonen en authentiek leidinggeven, humor gebruiken in de juiste omstandigheden
En nog een hele lijst meer …
Een enorme taak dus, maar hier zijn enkele tips hoe de taak lichter kan gemaakt worden en hoe je jouw aanpassingsvermogen bevordert :
- Zorg ervoor dat je als leider zelfbewuster wordt. Ken jezelf ! Vind jezelf een goed leiderschapscoach, ga op leiderschapscursus ! Zorg ervoor dat je echt weet wie je bent in tegenstelling tot hoe je wil overkomen op anderen.
- Praat met mensen, kom uit je comfortzone en ‘stretch’. Oefening baart kunst. Oefen, oefen en oefen met het delen van ideeën en gevoelens. Begin in een veilige omgeving met familie en vrienden en in je directe werkomgeving.
- Vind jezelf een aantal adviseurs die nauw met je samenwerken en die echt goed zijn in de kwaliteiten die jij niet of minder hebt. Werf vooral geen mensen aan die net zoals jij zijn ! Het voelt misschien comfortabel aan als er meer exemplaren van jezelf rondlopen, maar hoe gaat dat jou helpen om meer adaptief te worden als leider ?
- Zorg ervoor dat je voortdurend feedback krijgt van je adviseurs, mensen die je vertrouwt. En dat vertrouwen komt er alleen als je inspanning levert om dat vertrouwen op te bouwen.
- Dat kan je doen door er allereerst voor te zorgen dat jouw adviseurs jou kunnen vertrouwen door open te staan voor hun opinies, door hun voorstellen in overweging te nemen en door transparant te zijn in je communicatie.
- Als je bijvoorbeeld van nature geen empathisch persoon bent, laat mensen dat dan weten. Het wordt veel meer gewaardeerd om daar openlijk over te communiceren dan maar te doen alsof. Als je het moeilijk vindt om over emoties te praten, zeg dat dan tegen mensen. Eens je dat gedeeld hebt, zal je jou wellicht opgelucht voelen en kan het plots makkelijker worden om over gevoelens te praten.
De taak van adviseur is vaak al direct te vinden in persoonlijke assistenten. Zij kennen hun manager soms beter dan dat de manager zichzelf kent.
Goed leiderschap is geen gemakkelijke taak en het lijkt onbegonnen werk zonder goede adviseurs, medewerkers en een geweldig team om doelen te bereiken.
Zonder steun van anderen en zonder de vaardigheid om naar anderen hun mening te luisteren is het een echte uitdaging om rekening te houden met de gevoeligheid van individuen en van verschillende nationale culturen. Begrijpen wat effectieve communicatie is, kan je enkel doen in samenspraak met anderen.
Een belangrijk aandachtspunt is, dat vooral onder stress onze kwaliteiten valkuilen dreigen te worden. En dit is nu precies de reden waarom leiders zelfbewuster dienen te worden en waarom het zo belangrijk is dat ze openstaan voor feedback en suggesties van mensen rondom hen.
Als je diversiteit hebt in je team dan kan je gebruik maken van verschillende kwaliteiten tegelijkertijd en zo kunnen leiders compenseren voor hun eigen tekortkomingen.
Aanpassingsvermogen is de sleutel ! En je als leider laten helpen om dit te bereiken, is een zeer goede start om aanpassingsvermogen verder te ontwikkelen.
Wil je meer weten over leiderschap, communicatie en authenticiteit?