Fast Coaching of hoe je snel en anoniem geholpen wordt met een werkdilemma
Dat coaching vandaag haar plaats heeft gevonden binnen ondernemingen is een feit. Of alle managers geloven in de return on investment en of ze er tijd willen voor uittrekken is een andere zaak. Coaching is voor sommige managers nog taboe, en lijkt enkel nodig als er iets fout loopt. Waarom is Fast Coaching voor hen interessant?
Anonieme en snelle coaching
Fast coaching is een telefonische coaching voor managers. Het omvat één uur praten met een erkende coach over obstakels die je ervaart. Zoals bij elke coaching blijft de informatie uiteraard vertrouwelijk. Bij een fast coaching blijf je ook visueel anoniem. Dat geeft velen een veilig gevoel.
De coaching kan je helpen om reuzenstappen vooruit te zetten. Een deelnemer vertelde onlangs dat hij heel tevreden was met het gesprek. “Het heeft mij doen nadenken over andere opties die ik in mijn eentje nooit zou doordacht hebben. Simpelweg omdat ik er de tijd niet voor zou nemen.”
De twee grootste belemmerende gedachten die managers hebben voor een coaching?
1) “Coaching is er enkel voor als het niet anders gaat of misloopt”
Voor sommige managers betekent coaching dat ze een probleem hebben dat dient verholpen te worden. Alsof coaching er enkel is voor als er iets fout loopt.
Niets is minder waar. Coaching helpt persoonlijke en professionele groei te versnellen. Op je eentje kan dat in sommige gevallen ook, alleen zal dat dan een heel stuk langer duren.
2) “Coaching vraagt teveel tijd en die besteed ik beter aan het werk”
Als je het heel druk hebt en te dicht met je neus op je werk zit, kijk je vaak niet verder dan de taak. Coaching geeft je de kans om vanop een afstand te kijken naar wat je doet. Even afstand nemen van de dagelijkse tredmolen waarin iedereen tegen de tijd werkt. Door een gecoachte denkpauze in te lassen krijg je nieuwe inzichten om het werk beter aan te pakken en zo tijd te winnen.
Wat houdt Fast Coaching in? En hoe overkomt het bovenstaande belemmeringen?
Fast Coaching is een telefonische coachingsessie van één uur. Die volgt op een intakegesprek van maximum 15 minuten en een korte vragenlijst. Het korte voorbereidend gesprek maakt het onderwerp voor de coaching meteen duidelijk.
De 3 belangrijke voordelen van snelle telefonische coaching:
- Een open gevoel
Een coachee – diegene die gecoacht wordt – praat vaak heel open omdat hij of zij zich niet geobserveerd voelt. In een telefonische sessie komt non-verbale communicatie ook tot uiting, weliswaar op een andere manier dan in een face-to-face coaching. In mijn jarenlange ervaring met telefonisch coachen ben ik al vaak blij verrast geweest door die snelle openheid in een kort gesprek. Als iemand emoties deelt aan de telefoon dan speelt gêne een veel kleinere rol.
- Snelle interventies zijn mogelijk
Hoe vaak sta je als manager niet voor een tweestrijd? Een dilemma dat niet altijd makkelijk bespreekbaar is binnen de organisatie. Dan biedt een coachende stem een opportuniteit om de zaken vanuit meerdere invalshoeken te bekijken en oplossingen te bedenken.
- Fast coaching vraagt weinig tijd
De tijdsinvestering is minimaal en de coaching is to-the-point omwille van de beperkte tijd. Een lang kennismakingsgesprek is onnodig en de essentie komt meteen bovendrijven.
Een telefonische sessie van één uur kan makkelijk in een werkdag ingepast worden en geeft vaak een energieboost om nieuwe ideeën meteen te implementeren.
Wil je meer weten over leiderschap, communicatie en authenticiteit?